خبرهای داغ:
فیض منش خبر داد

 برگزاری افتتاحیه دومین جشنواره «شب‌های موسیقی هگمتانه» در ۲۹ دی ماه /موسیقی تاثیر بسیاری بر فرهنگ جامعه دارد

همدان-معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از برگزاری مراسم افتتاحیه دومین جشنواره «شب‌های موسیقی هگمتانه»، روز جمعه ۲۹ دی ماه در آرامگاه باباطاهر خبر داد.
کد خبر: ۹۵۷۱۳۳۷
|
۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، هادی فیض منش در نشست خبری دومین جشنواره «شب‌های موسیقی هگمتانه» با اشاره به اینکه موسیقی یک موضوع فراگیر و همه‌گیر بشریت است و به نظر می‌رسد جامعه‌ای که با موسیقی و ترانه در ارتباط است بسیار شاد بوده و اگر فاقد موسیقی باشد جامعه خشنی است، اظهار کرد: موسیقی تاثیر بسیاری بر فرهنگ جامعه دارد و بسیاری از مراسم غم و شادی ما آمیخته با موسیقی است.

وی با بیان اینکه موسیقی در هر جامعه‌ای نفوذ دارد و نمی‌توان جامعه را از موسیقی جدا کرد، گفت: در سال جاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن موسیقی ما که یکی از انجمن‌های پویا و فعال است «شب‌های موسیقی هگمتانه» که امروز به یک برند تبدیل می‌شود و در کشور نظیر این رخداد را نداریم، برنامه اجرا می‌کند.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه شب‌های موسیقی هگمتانه ویژه استان همدان است، ابراز کرد: در سال ۹۷ در گستره کوچک‌تری اتفاق افتاد و امسال دومین جشنواره آن است که به صورت استانی رقم می‌خورد.

وی عنوان کرد: موسیقی از این جنبه مهم است که آن را آرامبخش و تاثیرگذار در روح و روان مردم می‌بینیم؛ این اتفاقی که در همدان رقم می‌خورد از مهر ماه امسال کار آغاز شده و دبیرخانه این جشنواره مسئولیت پیگیری کارها را برعهده دارد.

فیض‌منش ادامه داد: آذرماه برنامه جدی‌تر شد و جلسات به صورت منظم برگزار شد و امروز بیش از ۳۰ اثر صحنه‌ای و ۲۰ اثر محلی، سنتی، مقامی و عاشقانه اضافه شد و در مجموع ۵۰ اثر موسیقی در این جشنواره وجود دارد.

وی با بیان اینکه از آثار رسیده به جشنواره پس از بررسی‌ها، در نهایت ۵۰ اثر در جشنواره شرکت می‌کند، گفت: ۲۹ دی ماه جشنواره برگزار می‌شود و در آرامگاه باباطاهر ساعت ۱۱ افتتاح می‌شود که گروه دف نوازان به سرپرستی قادر شهسواری به اجرا می‌پردازند و در ادامه اجراها بعداز نماز مغرب و عشاء هر شب یک سانس اجرا می‌شود.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ابراز کرد: در شب اول این رویداد گروه موسیقی سنتی آیین در سالن ابن سینا اجرا خواهند داشت و در شب‌های آتی همه شهرستان‌ها درگیر این کار خواهند بود.

وی با بیان اینکه تمام شهرستان‌ها متقاضی اجرای این موسیقی هستند، افزود: کیوان ساکت به همراه وحید تاج از ارکستر وزیری برای نخستین بار در همدان برنامه اجرا می‌کنند؛ همچنین در شهرستان‌های رزن و اسدآباد مردم بازخورد خوبی داشتند و این نشان از تشنگی مردم در این حوزه است.

فیض‌منش با اشاره به اینکه در کنسرت‌های پاپ شاهد نظم و انسجام هستیم، بیان کرد: برای اولین بار در کنار کنسرت‌های پاپ، موسیقی اصیل ایرانی هم داریم تا بتوانیم همه مخاطبین خود را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: از ویژگی‌های این جشنواره توجه ویژه به موسیقی اصیل ایرانی از جمله حافظ و سعدی است که ریشه‌های تمدن ما هستند، برگزاری کارگاه‌های موسیقی با اساتید بزرگ و حضور استاد شفیعی کدکنی که از قله‌های بزرگ تمدنی و فرهنگی ایران زمین است و کارگاه فلسفه هنر، تلفیق شعر و موسیقی، یادنامه عارف قزوینی که در آرامگاه بوعلی سینا در کنار مقبره عارف قزوینی برگزار می‌شود و در کنار آن نمایشگاهی از سازهای موسیقی داریم.

معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: همچنین کافه هنر تدارک دیده شده که این کافه از دوشنبه ۲ بهمن آغاز می‌شود و تا پنجشنبه ۵ بهمن ماه شاهد اجراهای مختلف در شهرستان همدان خواهیم بود و نمایشگاه و غرفه محصولات فرهنگی را در کنار این اجرا خواهیم داشت که شهرداری و میراث فرهنگی همکاری خوبی در این عرصه داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات